00971522475699

سیستم عامل انار

انار چیست؟

ENAROS  تلاشی برای ایجاد یک جایگزین نرم افزار رایگان برای Microsoft Windows® است که با سخت افزار و نرم افزار موجود سازگار باشد!

 

انار یک سیستم عامل رایگان و منبع باز مبتنی بر معماری ویندوز NT است که از برنامه ها و درایورهای موجود پشتیبانی می کند و جایگزینی برای سیستم عامل مصرف کننده غالب فعلی است. سازگاری با Microsoft Server 2003 هدف طراحی انار است.

شاید مهم باشد که با گفتن اینکه انار چه چیزی نیست شروع کنیم. این بسته بندی دیگری نیست که بر روی لینوکس ساخته شده است، مانند WINE. تلاش یا برنامه ای برای رقابت با WINE ندارد. در واقع، بخش حالت کاربر انار تقریباً به طور کامل مبتنی بر WINE است و دو تیم ما در گذشته همکاری نزدیکی داشته‌اند. ENAROS نیز یک سیستم عامل دیگر نیست. سعی نمی‌کند مانند SkyOS یا هر سیستم‌عامل جایگزین دیگری، شخص سوم باشد. مردم قصد ندارند لینوکس را حذف کنند و به جای آن از ENAROS استفاده کنند. ENAROS جایگزینی برای کاربران ویندوزی است که خواهان جایگزینی ویندوز هستند که دقیقاً مانند ویندوز عمل کند.

در حالی که در دسترس بودن منبع ENAROS و استفاده کنونی آن بیشتر برای برنامه نویسان در نظر گرفته شده است تا بتوانند آن را گسترش دهند و بهبود دهند، برای استفاده از آن نیازی نیست که یک دانشمند موشکی باشید و در حالت نهایی آن یک سیستم عامل کاربر پسند خواهد بود. اگر قبلا از ویندوز استفاده کرده اید، خود را در محیطی آشنا با ENAROS خواهید دید. 

ReactOS بسیاری از اپلت‌ها، کنترل پنل‌ها و دیالوگ‌های محیط گرافیکی ویندوز را کپی می‌کند (Windows 2000/XP/2003).

تمرکز فعلی توسعه ENAROS تا مرحله‌ای است که بتواند اکثر درایورها و برنامه‌های کاربردی ویندوز را “بیرون از جعبه” اجرا کند. با این حال، این بدان معنا نیست که ENAROS در اینجا متوقف خواهد شد. با اضافه شدن ویژگی‌های جدید به ویندوز، توسعه‌دهندگان ما تلاش خواهند کرد تا از چنین ویژگی‌های جدیدی در نسخه‌های بعدی ENAROS استفاده کنند. پس از رسیدن به سطح سازگاری، حتی ممکن است ENAROS را فراتر از ریشه های ویندوز آن بهبود دهیم. این تغییرات خارج از سیستم عامل اصلی هستند و کاملاً با ویندوز سازگار هستند، اما مزیت بیشتری را اضافه می کنند. به عنوان مثال، یکی از اهداف ما این است که سازگاری داخلی POSIX را داشته باشیم، دقیقاً مانند Windows Services for Unix. همچنین می تواند به سادگی پشتیبانی از چندین دسکتاپ به صورت بومی باشد

سازگار

سیستم عامل خود را تغییر دهید، نه نرم افزار خود را!

پروژه ENAROS یک پیاده‌سازی منبع باز معماری NT است که هدف آن ایجاد یک سیستم عامل شبیه NT است. این دستگاه دارای یک زیرسیستم WIN32، سازگاری با درایور NT و تعدادی برنامه و ابزار مفید است.

ENAROS قدرت و نقاط قوت هسته NT – که به دلیل توسعه پذیری، قابل حمل بودن، قابلیت اطمینان، استحکام، عملکرد و سازگاری آن به خوبی شناخته شده است – با سازگاری Win32 ترکیب می کند.

ایمن

با وجود اظهارات مخالف، ویندوز NT از نظر طراحی ایمن است. این اولین سیستم عامل اصلی با پیاده سازی مناسب از یک مدل امنیتی بسیار انعطاف پذیر بر اساس لیست های کنترل دسترسی بود.

سیستم‌عامل‌های اخیر مبتنی بر NT از ردموند، به‌ویژه XP، به دلیل تنظیمات امنیتی ضعیف پیش‌فرض خود شهرت بدی به دست آورده‌اند. منصفانه، این پیش‌فرض‌ها برای ساده‌سازی انتقال از Win9x برای کاربران و برنامه‌های قدیمی انتخاب شده‌اند. این تصمیم به تنهایی بسیاری از ویژگی های امنیتی NT را باطل کرد. ENAROS تنظیمات امنیتی پیش‌فرض مناسب را در خود جای می‌دهد.

ENAROS برای امنیت بالا طراحی شده است. برخی از نقص های امنیتی رایج را با سایر سیستم عامل ها به اشتراک نمی گذارد.

در نگاهی دقیق تر، ویروس های کامپیوتری واقعی (که برنامه های معمولی هستند) در زمان های اخیر به آن اندازه گسترده نیستند. اکثر برنامه‌های مخرب اسکریپت‌هایی هستند که نرم‌افزارهای رایج شبکه مانند مرورگرها، برنامه‌های ایمیل و نرم‌افزارهایی را با پشتیبانی از برنامه‌نویسی داخلی مانند محصولات مختلف Office هدف قرار می‌دهند.

بدیهی است که سیستم‌های گسترده‌تر با پایگاه کاربر بزرگ بیشتر از سیستم‌های کوچک مانند مکینتاش و لینوکس مورد حمله نرم‌افزارنویسان بد قرار می‌گیرند.

سبک

به طور خلاصه، ENAROS به گونه ای طراحی شده است که قدرتمند و سبک باشد. می‌توانید اصطلاح «سبک‌وزن» را به سبک قدیمی Win95، یک رابط کاربری ثابت، و مجموعه‌ای کوچک از ابزارهای بسیار رایج و مفید در نظر بگیرید. اگرچه سبک وزن است، اما ENAROS در مقایسه با ویندوز 95، با تجربه ای به روز و همچنین ساخته شده از ابتدا بر روی یک هسته NT محکم، چیزهای زیادی ارائه می دهد.

رایگان، آزاد

“آزاد” در “آزادی بیان” و مانند “باد، آزاد”

ENAROS یک نرم افزار رایگان و منبع باز بر پایه ReactOS است، کد منبع کل سیستم به صورت رایگان در دسترس است. اکثر قسمت ها تحت مجوز عمومی عمومی گنو هستند، برخی از ماژول ها مجوزهای دیگری مانند BSD دارند.

قابل اعتماد

پنجره هایت را به روی آزادی باز کن

ENAROS از سال 2021 از ابتدا نوشته شده است، یک پیاده سازی مجدد NT سنگی، و بنابراین یک سیستم عامل قابل اعتماد و قوی برای کارهایی از میکروکامپیوترهای تعبیه شده تا رایانه های شخصی، ایستگاه های کاری تا خوشه های سرور، رایانه های بزرگ و ابر رایانه ها. ENAROS تصمیمات طراحی بسیاری را از خانواده‌های دیگر سیستم‌عامل‌ها مانند UNIX، VMS، OS/2 و البته NT ترکیب می‌کند و به‌عنوان «پلتفرم جدید» در نظر گرفته می‌شود که به همه خدمات می‌دهد.

قابل حمل

ENAROS– جانشین ویندوز و لینوکس که مردم درخواست کردند

طراحی سیستم عامل ENAROS قادر به ارائه قابلیت حمل در میان خانواده های پردازنده مانند Intel x86 و حتی قابلیت حمل در معماری های مختلف پردازنده مانند CISC و RISC است. تنها یک هسته سیستم عامل وجود دارد، هسته. انتقال ENAROS به معماری های دیگر فقط شامل انتقال لایه انتزاعی سخت افزاری است، پایین ترین قسمتی که مستقیماً با سخت افزار پلتفرم ارتباط برقرار می کند.

قابل توسعه

ENAROS از نظر طراحی انعطاف پذیر و قابل توسعه است. NAROS احتمالاً یکی از همه کاره ترین پلتفرم های سیستم عامل است، به خصوص به لطف هسته NT و ماهیت منبع باز. NAROS را می توان با کمک به اصطلاح “زیر سیستم” گسترش داد تا از برنامه های قدیمی از سایر سیستم عامل ها پشتیبانی کند. به عنوان مثال، یک زیرسیستم POSIX یک لایه سازگاری با طعم های مختلف برنامه های یونیکس را فراهم می کند.